Azi la adunare am propus sa nu avem o cuvantare incadrata in anumite tipare. Intrucat sunt predici cu aspect de ghiveci, am propus participantilor sa facem de data asta 'salata de fructe'. Au fost de acord.
Predica 'ghiveci' (sau predica 'supermarket') am definit-o ca fiind aceea de tipul 'de toate pentru toti'. Salata de fructe o definesc ca fiind 'de la fiecare cate ceva'.
Asa ca fiind la finele cartii Exodul am propus sa ca sa dezbatem problemele interesante cu care ne-am intalnit la pe parcursul studiului. Amintesc aici cele mai importante care s-au discutat.
1. Impietrirea inimii faraonului EL ii spune lui Moise: "spune faraonului cutare si cutare, dar Eu o sa-i impietresc inima". Se pune problema: este vorba aici de predestinare? Daca EL i-a impietrit inima, cu ce este de vina faraon? Daca unora le este scris sa mearga in rai, iar altora sa mearga in iad, atunci unde este algerea persoanei in cauza?!
Aici mi-a placut foarte mult ce a observat o fata: DOAR la plaga a 6-a se spune "Domnul i-a impietrit inima". Pana acolo se spune ca "faraon si-a impietrit inima" (la fiecare din primele 5). Adica, EL doar i-a respectat alegerea lui faraon. Da, EL in prestiinta Sa spune ca "o sa-i impietresc inima", dar nu spune ca le la inceput, fara ca faraonul sa aleaga asta.
Am mai atins si o alta latura a problemei: chiar daca EL i-a impietrit inima, asta nu-i o scuza. Pentru ca Evei si Adam le-a poruncit "Sa nu mancati din pom", iar ei au putut lua, daca au decis asa. Tot la fel, daca EL i-a spus lui faraon "Sa ti se impietreasca inima", faraon putea sa aleaga (tot la fel de usor ca Adam si Eva) sa nu asculte.
De asemnea, se poate face si un artificiul urmator(am ceva rezerve insa fata de asta): i-a fost impietrita inima ca nu lase pe popor sa plece, nu ca sa nu se mantuiasca. El putea sa se pocaiasca, si sa fie mantuit daca dorea. Deci, problema predestinarii este oricum eliminata.
Personal, o sa folosesc de-acum incolo prima explicatie. Este in text, doar trebuie sa citesti atent. Nu observasem asta pana acum. RESPECTELE MELE, Ioana!
2. Existenta legilor LUI inainte de Sinai Sunt destui oameni care considera ca legea, in mod deosebit sabatul, au fost date la Sinai, pentru poporul evreu.
Pentru a dovedi ca sabatul exista inainte de Sinai observam in Exod 16. Mesajul lui Moise "Maine este sabatul" intarit de intreita minune cu mana dovedeste faptul ca sabatul exista si inainte. De asemenea, formularea poruncii ne arata ca sabatul nu era ceva nou: "Adu-ti aminte de ziua de odihna". Iti poti aminti de ceva ce nu stii?
Dar mai este ceva care doar acum am observat: Exod 18 - Vizita lui Ietro. Daca urmariti discutia dintre Ietro si Moise veti vedea ca ei pomenesc despre "legile LUI", oranduirile si poruncile LUI. Ca si Exod 16, si Exod 18 apare inainte de Exod 20. Cel putin in Biblia mea...
3. Diferentele dintre Legea celor 10 porunci si legea lui Moise
- prima este scrisa de Insusi EL cu degetul LUI, a doua este scrisa de Moise
- prima este scrisa pe doua table de piatra, a doua intr-o carte
- prima este pusa IN chivot, a doua LANGA chivot
Gasiti voi textele.
Astept si de la voi descoperiri.